Sunday 27 June 2010

saya nak tukar usrah!

malam sebelum..
"akk, saya nak tuka usrah! saya dah tak boleh terima dah usrah macam ni, dah takde kemanisan ukhuwah, dah takde manisnya usrah saya ni. semua orang dah macam tak komited, main2. pentingkan diri sendiri.
saya nak usrah yang sampai ke hati! dan saya pun masih tak mampu nak tsiqah dengan mak naqibah saya. saya nak tukar usrah!"
....dalam tangisan, luahan hati humaira pada seorang kakak..


adik, luahkanlah apa jua yang terpendam. katakkanlah..
adik, bersabarlah. ujian Allah itu memang hebat. tapi, bumi ini tetap akan berputar kan, walau besar mana pun masalah kita.dan sekarang Dia ingin menguji pada tempat kelemahan adik(dalam sendu seorang kakak menuturkan kata, dan akan ku ingat ni sampai bila2,insyaAllah)


sebelum tidur, ku membelek2 kalam ALLAH..
"..maafkanlah mereka dengancara yang baik."(Al-Hijr,15:85)
ya Tuhan, aku maafkan apa jua silap mereka, dan ku berharap mereka jua maafkan ku..


hari itu..


seusai menunaikan solat subuh, renungan jauh menembusi fikiran.
Ya Allah, semoga hari ini segalanya berjalan dengan baik.
Ku ceriakan hati, ku sediakan diri, untuk lakukan yang terbaik unutk mereka, untuk kami semua..
Ku usahakan senyuman, namun alhamdulillah senyumku insyaAllah jujur demi kerana redhaNYA. Dan luka hati sedikit demi sedikit ku cuba pulihkan.
 Dalam perjalanan menaiki densha(train), tiba2 datang emel dari seorang kakak, yang menitiskan sedikit airmata dari mata yang semalam tak mampu lelap ini..


adik,
"Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan, tetapi Dia berkehendak membersihkan kamu dan hendak menyempurnakan nikmat-Nya kepada kamu supaya kamu bersyukur."(al maidah:6)


panjang lebar nasihat dari kakak, jazakillah khair akak. hanya dengan doa mampu saya balas jasa akak.
akan saya ingat nasihat akak, insyaALLAH..


'kadang kala kita kene beritahu kekuatan dan kelemahan kita, untuk memudahkan murobbimu merancang untuk kamu'






Dari Hadis Rasulullah ;
"Kasih Sayang, belas kasihan dan simpati sesama orang-orang yang beriman ibarat satu tubuh. Apabila satu anggota mengadu sakit, seluruh tubuh akan bersama dengannya berjaga malam dan merasa demam."

Alhamdulillah usrah yang berlangsung di taman lavender hari ini, berlalu dengan senyuman, walaupun masih ada adik-beradik usrah ku yang masih belum bersemangat. Tapi aku tahu, hatinya bersama kami, insyaAllah.
Dan pada waktu tu aku sedar, setiap apa jua perubahan yang berlaku, adalah ujian adalah untuk menguji keikhlasan kasih sayangku pada mereka. Bibir mungkin mudah meluahkan, tapi hati, hanya Tuhan yang bisa menilai..
Aku syukur kerana dikurniakan mereka, sebagai ujian dari Allah unutk aku.
Teringat satu dialog dalam filem ayat2 cinta.."Allah sedang berbicara denganmu!"
Ya, DIA sedang berbicara dengan ku, menguji pada kelemahanku, sejauh mana ikhlasnya hatiku, sejauh mana benarnya pengakuan ku..

Ya ALLAH, aku tidak ingin meninggalkan mereka, kerana mereka sumber kekuatanku.
melalui mereka aku dalam jalan tarbiyah ini.
melalui mereka aku bisa teguh berjuang..

ya Allah,
KAU ampunilah hati2 kami, kau teguhkanlah kasih sayang kami,
kau redhailah ikatan pertalian kami, dan kau tsabatlah hati2 kami sebagai pejuang agamaMU,
ya RABB, ya RAHMAN, ya RAHIM..


0 comments:

Post a Comment