Thursday 30 July 2009

Apa NIATku hari ni?

Bismillahirahmanirrahim..
salam..

Emm,hari ni habis 2 papers exam. Biochem n vektor.Alhamdulillah,walaupun biochem aku xdapat sempurnakan dengan baik,tapi aku tawakal hanya padaNya. Tadi dah cuba tahan,malangnya menitik juga walaupun setitik butir mutiara mataku.huhu:(

Mungkin banyak lagi yg xsempurna dalam usaha. Dan aku perlu tingkatkan dan tamapal mana yg masih kurangkan..

Apa2 yg kita nak buat,perlukan niat kan,macam dalam hadis 1:
"...sesungguhnya diterima AMaL perbuatan itu tergantung pada NIATnya, dan sesungguhnya setiap orang akan mendapatkan apa yang ia NiAtkan. Barangsiapa berHIJRAH kerana ALLAH dan RAsulNYa, maka hijrahnya akan diterima sebagai HIJRAH kERanA ALLAH dan RAsuLNYA, dan barangsiapa berhijrag kerana DuNIa atau wanita yang hendak di DInikaHInya, maka ia akan mendapati APa yang ia TUjU"


Ni belajar dalam usrah semalam (tq naqibahku:)). Untuk hasilkan niat yang baik/ihsan,perlu ada perkara2 ni:
* MURAQABATULLAH (pengAWASan ALLAH)
* IHsAn ALLAH

Dan apabila ada niat yg baik,perlu pula ada 3 perkara ni:
* niat yg ikhlas
* kerja yg baik
* penghabisan y baik

Dalam nak buat apa2 pun,niat paling pentingkan. tapi kita kena ingat juga yang niat juga tidak menghalalkan cara. Jangan jadi macam RObIN HoOD plak kan.
Musim exam ni,walaupun rasa niat dah baik,tapi banyak cabaran xleh jawab soalan dgn betul. Tapi aku xboleh mengalah. Mesti ada yg DIA nak tunjuk kat aku kan.
Banyak lagi yg perlu aku belajar,lebih2 lagi ilmu utk bekalan akhiratku. Masih terlalu lemah lagi.Tapi aku harap la,kita semua walaupun sibuk dengan exam macamana sekalipun, xkan lupa siapa kita,dan kita apa tujuan kita diCIPtA, xkan lalai dengan kewajipan kita. InsyaALLAH..

"..dan barangsiapa bertawakal kepada ALLAH,niscaya ALLAH akan mempercukupkan keperluannya. Sesungguhnya ALLAH melaksanakan urusanNya.Sungguh ALLAH telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu"
[At-Talaq,65:3]

BerJUANG sampai habis!!:)

0 comments:

Post a Comment