Monday 10 August 2009

GAGAL ke?

SALAM..
Setelah 2minggu menahan nafas jawab exam,esok tinggal lagi 1 paper je lagi. Yang lepas,xtau la nak cakap cane,boleh lepas ke x,aku TAWAKAL je. Usaha dah usaha kan,tinggal pengHARAPan padaNYA jela.

Bila cakap pasal PENGHARAPAN padaNYA,aku terfikir la sesuatu. Macamana pun result yang kita dapat,jangan berputus harap pada ALLAH. Dulu masa aku SPM, aku pernah xdapat capai target aku dalam trial exam spm. Kesannya,seminggu aku murung. MEnangis xhenti2.
Bila aku teringat balik,kenapa aku jadi macam tu. Dan minggu lepas,aku dapat tau aku kena reseat utk paper butsurikagaku(physical chemistry). Memang aku susah nak terima,sudahnya aku call parents kt kampung,nangis kat diorg.HUHUHUHUHU

Mungkin aku lupa, semua yang berlaku ni ada hikmahnya.TUHAN kan MAHA ADIL. DIA tahu apa yang BAIK dan BURUK untuk kita semua. Adakalanya,apa yang kita rasa baik utk kita,tp hakikatnya perkara tu xelok utk kita,sedangkan apa yg kita rasa xbaik utk kita,sebaliknya banyak manfaat yg kita dapat..
"...Tetapi boleh jadi kamu TIdAK MenYEnaNGI sesuatu,PADAHAL itu BAIK bagimu,dan boleh jadi kamu MENYUKAI sesuatu padahal itu TIdAK BAIK bagimu.ALLAH lebih MENGETAHUI,sedangkan KaMu TIDAK mengetahui."

[Al-BAQARAH,2:216]

Itulah hakikat sebenar yang kita xsedar pun kan. Pada kita,kejayaan tu la segala2nya,macam aku jugak la,tapi sebenarnya bila DIA berikan kegagalan kepada kita,itu yg sebenarnya yang TERBAIK utk kita. RENCANA ALLAH adalah sempurna. Dan kita perlu gunakan akal kita utk fikir tentang itu.

Dan lagi satu,jangan sesekali putus HARAPAN padaNYA. SEntiasa mohon RAHMATNYA,jgn sesekali putus harapan.
"...Sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat ALLAH, hanyalah orang2 kafir."

[YUSUF,12:87]

Semoga aku akan jadi lebih baik lepas ni,dan kepada semua juga yang sudi membaca..

0 comments:

Post a Comment