Monday 22 March 2010

hanya DIA yang lebih tahu

Kadangkala sukar untuk kita luahkan sesuatu. Sangat ingin meluahkan,namun lidah kelu berbicara. Pabila berbagai2 perkara terjadi, pelbagai ujian, bermacam pengalaman hidup ku tempuhi, terus ku sedar, apa yang hadir ini adalah antara cabang2 tarbiyah dari Dia, Sang Murabbi Teragung.


Mungkin hari ini, aku rasa gembira, mungkin semalam ku rasa kecewa, mungkin saat ini ku terluka dan mungkin hari esok ku tersangat gembira. Apalagi yang ku mahu selain kepelbagaian perasaan ini? Uniknya sang hati, kerana bisa merasai semua perasaan ini. Indahnya hidup ini andai rasa2 ini mampu diterjemahkan sebagai alat2 dalam proses pentarbiyahan hati.


Mungkin saat ini aku rasa akulah manusia paling baik, akulah manusia paling harus dipuji. Sedangkan aku tidak sedar, padahal akulah manusia paling jahat dan paling dibenci. Rasa takbur juga mampu menguasai sang hati bila2 masa. Mampukah kita menerjemahkan rasa itu sebagai alat tarbiyah? Tidak sanggup aku menjadi saudara si iblis, yang pertama2 memperkenalkan rasa dahsyat ini>sombong takbur.


Aku bersyukur Sang Murabbi Teragung memilih aku berada di alam ini. Menempatkan aku bersama mereka yang mampu mendidik sang hati ini. Dan pabila aku tersedar, aku juga ingin mengejutkan mereka yang masih lagi lena ketiduran, tapi kadangkala aku rasa aku tiada kemampuan. Kita tahu apa yang betul, dan kita mengerti apa yang tidak betul. Sang Murabbi telah kurniakan dua pilihan jalan,untuk kita susuri di bumi sementara ini.


Yang manakah yang menjadi pilihan sang hati? Jalan kebaikan atau sebaliknya? Terkadang kita merasakan yang kita sudah menjadi manusia paling baik, memilih jalan yang paling betul, tapi adakah amal perbuatan kita tergolong dalam isi2 di lorong kebaikan itu? atau kadangkala bercampur dengan isi2 yang berada dalam lorong kejahatan?


Selagi kita masih punya masa, izinkan hati kita untuk merasa, benarkan akal fikiran kita untuk menelaah setiap apa jua perasaan kita, setiap apa jua amal perbuatan kita, dan setiap apa jua jalan pilihan kita..


Dan sesungguhnya hanya Sang Murabbi Teragung mengetahui segalanya..

0 comments:

Post a Comment