Thursday 18 March 2010

Jaulah kami

Alhamdulillah.. berakhirnya satu jaulah yang sangat2 bermakna dalam hidupku. bermula dengan izinNya dan berakhir jua dengan izin dan rahmat dariNYA..

Dari bumi sakura kami terbang, singgah di satu bumi yang sangat asing,yang pertama2 mentarbiyah hati kami dalam misi jaulah ini. Di Moscow airport,kami di uji pelbagai ujian,yang banyak menguji kesabaran hinnga terlahir kata2 kasar dari bibirku sendiri.Astaghfirullahal'azim..Jazakillah buat sisters yang kembali membawa diri ke alam pentarbiyahan, menyejukkan kembali hati2 yang sedang membara ketika itu.

Dari tanah Moscow, kami terbang ke kota London. Betapa hati begitu girang pabila kaki dijejak ke kota impian. Namun, bukan itu tujuan pengembaraan.tapi hanya kerana DIA, kami berpergian.
Di London, sungguh kami dikejutkan dengan suatu yang sangat berbeza dari bumi sakura ini. Islam di mana2. Betapa UA bukan lagi sekadar impian yang nampak di atas kertas, bukan lagi angan2 masa depan yang masih jauh, dan bukan lagi perkara mustahil. Islam mampu mencapai UA!!! di London, kami melihat komuniti islam di mana2, pelbagai bangsa, bermacam warna kulit, berlainan bahasa. Tapi keyakinan yang satu. ALLAHUAKBAR!!
Masuk ke kedai souvenier di Bayswater, terdengar alunan ayat2 Quran. Membuka pintu kedai makan. lagi alunan ayat2 Quran, di dinding2 bangunan,terlihat 'contengan2' yang sangat bermakna, Allah dan pesuruhNYA Muhammmad..MasyaALLAH..Subhanallah..
Dari London, kami ke Leeds. Betapa berbeza dengan bumi jepun,daerah kiryu ni. Betapa kehangatan ukkhuwah sangat terasa. Betapa setiap senyuman sisters di sana, sangat ikhlas, demi Ar-Rahman.
Dari Leeds, kami ke Birmingham. Terharu kepada mereka yang sanggup menuggu kami sampai walaupun sudah lewat malam, dan sangggup menyediakan juadah yang sangat sedap:)
Kemudian kami terbang lagi ke Dublin, Ireland. Sungguh, sangat berbeza. Pelukan dari sisters di sana, kehangatan senyuman, layanan yang sangat begitu baik, pertama kali berjumpa, seolah2 sudah lama mengenali. Sungguh suasana pentarbiyahan yang sangat hebat.

Bila kembali ke bumi sakura, betapa aku rindukan suasana islan di sana. Tapi aku sedar, DIA telah tetapkan aku di sini, penyumbang tenaga pada mereka di sini.
Betapa aku merindui ukhti2 jaulah ini. Betapa rasa kasih itu begitu mendalam. Sungguh hebat semangat mereka. Sungguh terkesan dengan kasih sayang mereka.
Mungkin langkah aku baru bermula, kerana lewat untuk menyedari, tujuan aku sebagai manusia. Tapi aku tetap ingin bermula, walau banyak cabaran menanti. aku ingin menyedut semangat2 mereka di UK, di Ireland, dan semangat sisters jepun ku juga. Aku ingin bergerak, aku ingin berbakti dan aku tak mahu menjadi manusia yang rugi.

Sahabat..
Sesungguhnya, kita bertemu dan berpisah keranaNYA..
Betapa aku bersyukur mengenali kalian
Betapa aku bersyukur bersama kalian di medan dakwah ini
Seandainya Al-Khaliq menakdirkan kita mati, biarlah kita mati sebagai syuhada'
Tugas kita sebagai khalifah juga sebagai hambaNYA jangan dilupa
Mungkin futur akan menyinggahi hati2 kita
Jangan layaninya, salinglah kita ingat mengingati
Betapi kalian amat ku rindui..

~jom cari redha ILAHI~

0 comments:

Post a Comment