Wednesday 10 February 2010

saya bukan budak baik

Emm..
masih lagi dalam jihad exam..
masih dalam suasana yang tak terurus
Emm..


Semalam, cik gungun ada la borak2 dengan seorang senpai(senior) cik gungun. Best la borak2 dengan kakak tu. Tengah2 kepala sakit sebab fikir pasal exam je, boleh la rilek kejap dengar butir bicara kakak tu. Jazakillah ye  akak. Sayang akak tau.hehe..


Kitorang borak pasal apa ek? Gosip2 ke?Hehehe.. Tak2. bukan gosip kosong, tapi berisi,insyaAllah. Kitorang cakap pasal tarbiyah. Macamana nak mentarbiyah diri? Macamana nak handle perkara2 yang akan datang nanti? Emm, mentarbiyah diri. Tarbiyah diri banyak caranya. Masing2 ada cara masing2, asalkan cara2 tu tak melanggar hukum2 Allah kan. Dan salah satu cara nak mentarbiyah diri juga, adalah dengan mentarbiyah orang lain,insyaAllah. Sebenarnya kan, bila kita mendidik, memberi ilmu pada orang lain, diri kita yang akan lebih banyak dapat sebenarnya. Contohnya, bila kita ajar kawan selesaikan masalah matematik, insyaAllah lepas tu kita yang kan lebih faham kan, walaupun kita dah faham sebenarya, insyaAllah. Sama la jugak dalam medan ini, tak perlu nak tunggu kita jadi maksum, dan rasanya kita tak kan mampu capai tahap tu, sebab tu kan sifat Rasul NYA je. InsyaAllah, dalam masa kita mentarbiyah orang lain, kita juga akan berubah jadi lebih baik, lebih hebat lagi,insyAllah.


Dan ujian. Ujian akan sentiasa ada, lebih2 lagi untuk orang yang beriman. Tapi ingat, Allah  tak kan uji hamba2 NYA melebihi kemampuan hambanya untuk tanggung. Dan Allah akan uji kita pada tempat yang paling kita tak suka. Contonhya, kita takut nak seberang jambatan, tapi mutarabbi(anak usrah) kita tinggal kat seberang jambatan, jadi nak tak nak, memang kita kena seberang juga jambatan tu, demi nak menjalankan tanggungjawab kita. Allah tu Maha Penyayang, semakin banyak ujian kita insyaAllah semakin banyak ganjaran yang kita akan dapat.


Emm..
Umur aku pun dah semakin tua. Kalau bukan sekarang aku nak grab chance ni, bila la agaknya ye. Nak kokoro junbi(persediaan hati) la, belum cukup baik la, banyak dosa silam la dan macam2 lagi. Sebenarnya itu alasan je kan. Selalu cakap, kita ni khalifah, tapi bila kena diri sendiri, banyak pulak dalihnya. Apa daa aku ni.. Kalau rasa diri tu banyak dosa, nape la tak pegi taubat? Taubat la, Allah kan suka hamba2Nya yang sentiasa memohon taubat.


Aku pun nak cakap ni, dulu memang aku bukan la seorang yang baik, banyak sangat dosa yang dah terbuat dan dibuat.Ada yang orang nampak dan ada yang orang tak nampak. Dan bila aku tegur seseorang tu pasal benda yang sama aku pernah buat dulu, mungkin orang tu tak kan boleh terima dan mungkin akan perli aku balik. Tapi kalian semua, aku dah menyesal, aku dah bertaubat, dan aku harap Allah terima taubat aku. aku sayang kalian, sebab tu aku tegur dan tak nak kalian buat dosa yang sama. Lagipun aku nak masuk syurga, nak ajak kalian masuk syurga, bukan nak ajak kalian kena seksa.


Sekian.


tarbiyah= mendidik

1 comments:

ayuamiza cairo said...

salam sister, wat a nice sharing.
hadith nabi yg glamer, sampaikanlah walau satu ayat. sgt terkesan dgn perkongsian sister dlm pos ni. 'takkan nak tggu maksum...'

iA sister, doa byk2 smoga allah mudahkan kita berubah, thabatkan hati kita.

slamat exam...

salam dari perlebahan nil,
team anak2 nil

Post a Comment